PF

Tänkte ta några fördelar med Periodisk fasta !


* Bättre insulinkänslighet, i stort sett eliminera risken för diabetes typ 2

* Mer fokus under arbetsdagen (i fastefasen) detta kan härledas till påverkan av BDNF

* Stabil blodsocker kurva under dagen resulterar i bättre humör och inga “låg” perioder - arbetsdagen blir effektiv.

* Bättre metabolisering av näringsämnena

* Minimera risken för alzheimers (BDNF)

* Ett lätt underskott av kalorier är knappt märkbart

* Äta sig mätt varje dag, och inte behöva undvika kolhydrater då insulinkänsligheten är god

Med periodisk fasta kommer känslan av mättnad mycket snabbt, kroppen talar verkligen om för dig när du är mätt. Dessutom kan man under diet äta mycket stora och stadiga portioner något som rent psykiskt underlättar en diet.
menar inte att man kan äta som man vill, det krävs självklart att man har koll på den närings fördelningen och håller sig inom sin kalorigräns.

Jag kör Fasta 16tim om dagen och äter det jag ska ha i mig under 8tim om dagen, och börjar äta 2-3 timmar innan ett pass, så äter ingenting förns runt halv 2, inte ens frukost!  Det sköna med PF är att jag är piggare under dagarna, känner inte direkt någon hunger (visst ibland gör man det men inte så man verkligen måste ha något). men kan säga att jag när jag käkade varje rast innan jag började med detta så gick jag oftare hungrig än vad jag gör idag! 
Det härliga är att jag istort sätt aldrig känner något sug efter sötsaker/onyttigheter så som Glass, Chips/ostbågar, Läsk, Godis, Pizza osv.. vilket jag trodde jag skulle ha svårt för med tanke på vilken gottegris jag har varit xD. Trodde dom första dagarna skulle va ruggit svåra men på något sätt va dom inte speciellt svåra, jag drack en hel del vatten kan jag säga men tror det har mycket med pysket att göra och att jag va så motiverad med att börja med detta.  så dagarn gick mycket enklare än vad jag trott. 
Och nu har jag inge problem med att sitta med arbetskamraterna vid lunch och titta på dem när dom trycker i sig sin "nyttiga" lunch.. haha. 
Dock tycker dom att jag "dum i huvudet" och fattar inte hur jag pallar med det här.. men har man en egen vilja så kommer man långt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0